expressen
Är det så att piraterna kräver att allt ska bli gratis för sakens egen skull? Nej, snarare grundar sig försvaret av den fria fildelningen i en insikt om det digitala livets natur. Att digitala musikfiler kan och kommer att kopieras är ungefär lika ofrånkomligt som att vatten är vått. Frågan är då om man gillar läget och drar nytta av hur människor vidgar sin kulturella smak genom fildelningsnätverk, eller försöker upprätthålla branchens institutioner genom att sparka in dörren hos folk och ta deras datorer. Som Expressens ledarsida skrev i fredags: "Det finns ett absolut värde i att försvara cyberrymdens oreglerade, starkt demokratiserande karaktär. Där ingår fildelningsnätverken".
Per Wirtén målar i lördagens Expressen upp en schematisk bild: På ena sidan Piratbyrån som vill avveckla upphovsrätten och göra all kultur gratis, på den andra Antipiratbyrån som bara vill maximera sin vinst. Och i mitten kläms kulturens producenter, som tycks få hyran betald automatiskt så länge bara upphovsrätten respekteras.
Att Piratbyrån på något sätt skulle motarbeta kulturens producenter är dock taget ur luften. Exempelvis driver vi tillsammans med konstnären Palle Torsson Artliberated.org, en internationell informationsresurs för konstnärlig yttrandefrihet.
Glöm myten om piraterna som ett hot mot upphovsmännen. Låt istället diskussionen utgå från kulturlivets verkliga tillstånd. Musiker försörjer sig på en mångfald av olika sätt. Fri digital spridning står inte i motsättning till att spela konserter och sälja snygga skivor. Förutsättningarna för olika slags musiker, låt säga Per Gessle, en techno-DJ och en kurdisk santoor-spelare, är minst sagt olika.
Att försöka upprätthålla upphovsrätten genom masskriminalisering och förbud av teknologier kan knappast vara något universalmedel som gynnar flertalet musiker. Särskilt inte de som ännu har flera år kvar innan skivkontrakt börjar ge inkomster. Här finns en mångfald åtgärder att diskutera för att främja musiklivets ekonomiska villkor. Ser vi till text, bild, film och mjukvara blir antalet möjligheter och problem ännu större.
För denna mångfald har det mycket riktigt inte funnits plats under den senaste veckans krigsrubriker. Men Piratbyrån kommer under våren att ordna ett seminarium för att ta upp bland annat detta, och dit är naturligtvis Per Wirtén hjärtligt välkommen.
Per Wirtén målar i lördagens Expressen upp en schematisk bild: På ena sidan Piratbyrån som vill avveckla upphovsrätten och göra all kultur gratis, på den andra Antipiratbyrån som bara vill maximera sin vinst. Och i mitten kläms kulturens producenter, som tycks få hyran betald automatiskt så länge bara upphovsrätten respekteras.
Att Piratbyrån på något sätt skulle motarbeta kulturens producenter är dock taget ur luften. Exempelvis driver vi tillsammans med konstnären Palle Torsson Artliberated.org, en internationell informationsresurs för konstnärlig yttrandefrihet.
Glöm myten om piraterna som ett hot mot upphovsmännen. Låt istället diskussionen utgå från kulturlivets verkliga tillstånd. Musiker försörjer sig på en mångfald av olika sätt. Fri digital spridning står inte i motsättning till att spela konserter och sälja snygga skivor. Förutsättningarna för olika slags musiker, låt säga Per Gessle, en techno-DJ och en kurdisk santoor-spelare, är minst sagt olika.
Att försöka upprätthålla upphovsrätten genom masskriminalisering och förbud av teknologier kan knappast vara något universalmedel som gynnar flertalet musiker. Särskilt inte de som ännu har flera år kvar innan skivkontrakt börjar ge inkomster. Här finns en mångfald åtgärder att diskutera för att främja musiklivets ekonomiska villkor. Ser vi till text, bild, film och mjukvara blir antalet möjligheter och problem ännu större.
För denna mångfald har det mycket riktigt inte funnits plats under den senaste veckans krigsrubriker. Men Piratbyrån kommer under våren att ordna ett seminarium för att ta upp bland annat detta, och dit är naturligtvis Per Wirtén hjärtligt välkommen.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home